Αθήνα, 23-07-2014

Την πλήρη αντίθεση της εξέφρασε η Κ.Δ.Ε της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, κατά τη σημερινή της συνεδρίαση, για την αιφνιδιαστική και εκπρόθεσμη τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών, με την οποία καταργούνται τα κατώτερα όρια προϋπολογισμού για τις επιχειρήσεις του Μ.Ε.Ε.Π, μετά από παρέμβαση του Υπ. Ανάπτυξης και της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ).

Όπως είναι γνωστό, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης οι μεγάλες αναθέσεις των περασμένων ετών έχουν εκλείψει, με αποτέλεσμα τα μόνα έργα που υπάρχουν σήμερα διαθέσιμα είναι τα μεσαία και τα μικρά, από τα οποία όμως, με την μέχρι τώρα ισχύουσα υπάρχουσα νομοθεσία, αποκλείονταν οι «μεγαλοεργολάβοι».

Και για να μη δοθεί η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους για ουσιαστικές αντιδράσεις η Βουλή, εξέδωσε χθες (Πέμπτη 24 Ιουλίου) συμπληρωματική ημερήσια διάταξη, με σκοπό να εισαχθεί το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια του Β’ Θερινού, ώστε να ψηφισθεί το νομοσχέδιο την προσεχή Τρίτη.

Όπως είναι κατανοητό με αυτή την τροπολογία μπαίνει οριστική ταφόπλακα σε χιλιάδες μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις και σε όσους μηχανικούς επιμένουν, σε πείσμα των καιρών, να ασκούν το συγκεκριμένο επάγγελμα.

Το ισχύον καθεστώς

Με βάση το ισχύον καθεστώς, οι τεχνικές εταιρείες καταχωρούνται σε ένα μητρώο, όπου ταξινομούνται σε κατηγορίες, βάσει της εμπειρίας των στελεχών τους.

Η ρύθμιση αυτή που ισχύει μέχρι σήμερα είχε στόχο την προστασία των ελεύθερων επαγγελματιών και των μικρών γραφείων, ώστε να μην κυριαρχήσουν στην αγορά τα μεγαθήρια που μονοπωλούν τα τελευταία χρόνια όλα τα μεγάλα δημόσια έργα.

Με την κυβερνητική τροπολογία, καταργούνται πλέον οι δικλίδες ασφαλείας και τα κατώτατα όρια προϋπολογισμού των έργων κάτω από τα οποία απαγορευόταν η συμμετοχή των «μεγάλων». Με τον τρόπο αυτό, π.χ. ακόμη και για την απλή κατασκευή ενός πεζόδρομου, ένα μικρό γραφείο εργολάβου μηχανικού θα πρέπει να ανταγωνιστεί μια μεγάλη τεχνική εταιρεία.

Στην ίδια τροπολογία υπάρχει και μια παράγραφος που φαίνεται «φωτογραφική», καθώς αναφέρει ότι οι προωθούμενες διατάξεις εφαρμόζονται και σε εκκρεμείς υποθέσεις ανάθεσης δημοσίων έργων (ανοιχτές, κλειστές και με διαπραγμάτευση), στις οποίες δεν έχουν υποβληθεί προσφορές μέχρι τη δημοσίευση του νόμου.

Με άλλο εδάφιο καταργούνται και οι γεωγραφικοί περιορισμοί που ίσχυαν έως σήμερα και προέβλεπαν ότι τα έργα μικρής κλίμακας θα τα αναλάμβαναν τεχνικές εταιρείες με έδρα τον ίδιο ή όμορο νομό. Πλέον μια εταιρεία, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, θα μπορεί να αναλαμβάνει έργα σε όλη την επικράτεια χωρίς περιορισμούς.

Επίσης, καταργούνται τα κατώτατα όρια της αμοιβής των μηχανικών που αναλαμβάνουν μελέτες, ανάλογα με την τάξη του πτυχίου τους, ενώ αυξάνονται σημαντικά τα όρια προϋπολογισμού σε όλες τις κατηγορίες των έργων.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Ε.Ε.Τ.Ε.Μ.